Hvordan oppnå nyttårsforsettene dine?

nyttårsforsett inspirasjon

Vi er allerede godt i gang med et nytt år og som mange vet (og kanskje gjennomfører selv), er det mange som liker å starte et nytt år med nyttårsløfter. Det er dessverre sånn at mange allerede dropper sine nyttårsløfter etter et par uker eller kanskje en måned. Så nå som vi er i gang med den andre måneden i året allerede er det nok mange som behøver litt ekstra inspirasjon og hjelp til å fortsette med sine nyttårsløfter. Så lenge en har satt seg mål som er realistiske og oppnåelige for seg selv, vil en med litt hjelp fra venner og familie klare det aller meste.

Vær realistisk og få ting gjort

Det første steget er å ta et skritt tilbake, grunnen til dette er at det er at en skal få en oversikt over sine mål men samtidig se på det på en konstruktiv måte. Nøkkelen bak å gjennomføre sine mål med sikkerhet er nemlig å ha så konkrete mål som overhodet mulig, dette gjør dem enklere å følge opp. Et annet steg en kan ta for å oppnå sine mål er å gi seg selv en belønning for å oppnå dem, eller underveis i prosessen dersom det er større mål. Da vil du nemlig få noe mer konkret å jobbe mot og samtidig ha en fysisk belønning å se frem til.

Mange vil også oppdage at det hjelper å skrive ned “to do” lister slik at en kan selv se på målene sine rett foran seg. Etterhvert vil en også ha muligheten til å huke de av når målene eller del-målene er oppnådd, noe som i seg selv vil være utrolig tilfredstillende. Dersom en har satt seg mange større mål kan man gjerne dele dette opp i flere lister, en med hovedmålet og en med de mindre del-målene som en jobber mot litt og litt

Unngå stress i julen

Det er ikke et ukjent fenomen at mange blir i overkant stresset i løpet av juletider. For noen virker det som om det ikke er til å unngå etterhvert som julen nærmer seg hvert år. Selv om mange gleder seg og kun ser på julen som en hyggelig og koselig tid, er det dessverre mange som kun blir slitne og stresset. Heldigvis finnes det noen tips der ute for de som har det sånn.

julestress unngå

Hvordan unngå julestress

En ting som mange synes fungerer utrolig bra er det å lage lister, dette fjerner litt av stresset da alt blir bedre planlagt og oversiktelig. I tiden før jul kan man derfor lage en liste over alt som skal gjøres og dermed få oversikt over ting som kan gjøres i forkant eller om det er noe en kan få hjelp til. Samtidig må en huske å få inn tid hvor det kun handler om avslapping og kos, eventuelt kan man belønne seg selv med noe for hver punkt som bli fullført.

Noe som mange dessverre vil slite med er dette med perfeksjonisme. Mange føler at absolutt alt må være helt perfekt før jul. Dersom man får gjester øker dette behovet enda mer. Det er derimot absolutt ingen problem dersom man ikke får tørket støv i hvert hjørne før julen, resten kan vente til julen er over. Samtidig må man også være åpen for forandringer i planene, det er nemlig ikke alltid går etter planen, spesielt dersom det er barn med i bildet.

To siste ting er søvn og det å klare å si nei. Det finnes nemlig andre der ute som kan være med på å planlegge en julefest, ikke bare deg. Så behøver man heller ikke kjøpe julegaver til absolutt alle som man kun møter en gang i året. Til sist er det viktig å få inn den søvnen man behøver, for julenissen dukker heller ikke opp før en har sovnet.

Hvordan få mer gjort?

Det er mye en kan gjøre for å øke produktiviteten sin, enten det er i hverdagen dette må endres på eller i sammenheng med jobb. Det som er litt spennende er at det faktisk finnes en ganske enkel oppskrift på det hele. Dette er snakk om et rituale som en skal utføre i 7 dager i strekk og deretter kan man selv se om det har fungert for dine egne behov.

Ingredienser for å lykkes


Det er et par ting en behøver å vite før dette prosjektet skal settes i gang.

– Ingen skjermer eller radio etter kl.21:00.
– Ingen nyheter eller radio helt på begynnelsen av dagen.
– Du må ville dette 7 dager i strekk.
– Ingen telefoner på begynnelsen av dagen.
– Rett før leggetid, ha en notatblokk for å notere ned irriterende tanker.

Når dette er klart kan det hele settes i gang og på slutten av dette vil man forhåpentligvis ha nådd noen mål. Dette er ting som at pust, meditasjon og bevegelse av kroppen er nødvendig for å sette i gang systemet. Å stenge ute galskapen fra andre sine liv en stund vil gjøre dine egne valg enklere. Hvile vil gi deg ekstra viljestyrke og mer kraft til hverdagen.

Forberedelser for dagene

Det første du gjør når du våkner er å ta de første fem eller ti minuttene til å bare puste dypt, uansett om dette skjer på soverommet, badet eller et annet sted. Deretter kan man få i seg en frokost innen den første halvtimen fra en våknet og dersom det er tid til det, få til en treningsøkt eller spasertur på 15 til 20 minutter.

Det å notere ned det en ønsker å få utført i løpet av en dag er også utrolig hjelpsomt, noter gjerne ned de tre viktigste oppgavene. Om din epost må sjekkes så kan du kun benytte tre minutter på å sjekke dette og håndtere kun eposter som haster. Deretter er det bare å komme seg på jobb eller i gang med arbeidet. Resten av dagen er opp til deg å komme gjennom.

Når kvelden nærmer seg kan du kl.21:00 ha et glass melk, mandelmelk eller vann og en liten snack som en håndfull med nøtter. Leggetid bør ikke være senere enn kl.10 på kvelden og alarmen for neste dag settes til kl.06:00 uten mulighet for slumring. Et siste viktig punkt er å ikke røre tv, radio, telefon eller laptop etter leggetiden.

Tips til bedre konsentrasjon

Det er dessverre sånn at det er utrolig mange som har problemer med konsentrasjonsevnen sin. Helt nede i barndommen kan dette problemet dukke opp og i mange tilfeller er det et problem som vil følge en person livet ut. Heldigvis finnes det derimot mange steg en kan ta og ulike ting som man gjøre og øve seg på for å hjelpe seg selv og forbedre dette utbredte problemet.

konsentrasjon jobb skole hjemme tips

Å oppnå en aktiv konsentrasjon


Først og fremst er det utrolig viktig å faktisk vite konkret hva konsentrasjon er, dermed vil man enklere kunne jobbe med problemet sitt. Konsentrasjon kan på en enkel måte forklares som et tidspunkt hvor en person bestemmer seg for å samle sammen oppmerksomheten sin og rette den mot en spesifik handling. Dette gjør mennesker ved å begrense andre ting, handlinger eller tanker og ekskluderer ulike ting som omringer oss selv.

For å kunne konsentrere seg om sine studier eller sitt arbeid må man finne ut av hvor en skal rette sin oppmerksomhet og deretter bestemme seg for at den skal forbli der. Det neste steget er at man må sette til side sine emosjonelle tanker, ufrivillige tanker eller andre behov for den perioden det kreves. Det finens selvfølgelig andre ting og endringer i livet og i hverdagen sin som man kan endre og dermed øke konsentrasjonsevnen sin.

Rutiner i livsstilen sin


Som mennesker kan vi enkelt lære oss opp selv til å få vaner eller utføre aktiviteter på et bedre nivå. Noen av man bør sørge for er å opprette en livsstil som er regelmessig, det betyr blant annet at man sørger for å få nok søvn og forsøker å begrense sitt alkoholinntak.

Mennesker kan også utføre ulike avspenningsøvelser, noe som kan gjøres både hjemme, på jobb eller på skolen. Dette er øvelser som vil få i gang hjernen på nytt og sørge for at en konsentrerer seg lettere om det man må.

Spis deg i godt humør!

Om man har en dårlig dag, er det faktisk utrolig mye en kan gjøre for at den skal bli bedre kanskje allerede dagen etter. Noen ganger kan en dag til og med være så dårlig at en blir enda mer irritert over hvor dårlig den faktisk er. Da kan det kanskje være en god nyhet for mange at det faktisk er mulig å spise seg glad! En rekke ulike ernæringseksperter sier nemlig at maten vi får i oss, uten tvil vil påvirke humøret vårt, både på kort sikt og på lang sikt.

skin-healthy-food-glad-mat-humør

Maten som vil gjøre deg glad igjen

Heldigvis for mange er dette en ganske konkret liste over ulike matvarer, vitaminer og ingredienser en bør få i seg for å holde humøret oppe. En av disse tingene er B12 og folat, dette er to ulike B-vitaminer som forebygger sykdommer som dukker opp i sentralnervesystemet. Dette inkluderer blant annet demens og humørforandringer. Folat kan man finne i grønnsaker og i bønner mens det er fiske, melkeprodukter, kjøtt og fjærfe som inneholder B12.

Det er vel heller ingen nyhet at det anbefales å spise mye grønnsaker og frukt. Dette er også noe som påvirker helsen og ikke minst livskvalitet. Noe som mange kanskje ikke har hørt om er selen, dette er et mineral som vil fungerer som en antioksidant når den havner i kroppen. Dette vil gi bedre humør samt bedre helse. Matvarer som inneholder dette er magert kjøtt og magre melkeprodukter, nøtter, frø, sjømat og ulike bønner og belgfrukter.

Din daglige dose

Gjennom hele livet har man fått høre at en må passe på å få litt sol på kroppen når den først dukker opp, iallefall i de nordlige delene av verden som Norge. Det har nemlig en god forklaring, for solen sørger for at kroppen skaper D-vitamin, men dette kan en også få gjennom noen få matvarer. Ost, eggeplommer, storfelever og fet fisk er noen av disse.

Som man ser er verken fett, koffein eller alkohol nevnt her, da alle disse kan ha negative effekter på humøret og helsen.

Hvordan være positiv?

Dessverre er det utrolig mange som har problemer med å holde seg positiv gjennom hverdagen sin. Det kan dukke opp mange problemer og utfordringer i løpet av en arbeidsdag samt gjennom sitt privatliv. Det er i begge tilfeller utrolig viktig at en kan kunsten å være positiv, nettopp for at en skal kunne kommer seg videre og ikke la seg tråkkes ned av verken store eller små ting.

be-positive
Vær positiv!

Hemmeligheten bak det å være positiv er faktisk det at en skal øve seg på selvkontroll. Mennesker har nemlig muligheten til å ta fullstendig kontroll over både kroppen og sinnet sitt, men dette er noe en må øve på. Dersom en skulle mislykkes i noe, kanskje en oppgave på jobben eller noe i forholdet sitt hjemme, skal en ikke dvele ved dette. Da skal en helle prøve igjen og igjen, helt frem til en er helt fornøyd med resultatet.

Det er nemlig utrolig viktig at en alltid skal fortsette å prøve, da vokser nemlig optimisten frem og den vil til slutt bli til en helt naturlig del av deg. Dette er faktisk en utrolig viktig del av å jobbe med seg selv, og det kan være med å gjøre deg til et bedre menneske.

Hvordan takle negative tanker?

Negative tanker kan enkelt dukke opp i hodet, helt uten at en føler at man kan kontrollere det. Dette kan man enkelt takle ved å øve på selvkontroll. Dersom man kun tillater seg selv at man har negative tanker i fem minutter om gangen og deretter skrur av vil det etterhvert bli en vane. En øvelse som dette vil selvsagt være vanskelig i begynnelsen, men det er selvfølgelig mulig og det vil bli lettere etterhvert.

Det er tross alt sånn at negative tanker ofte vokser seg større og større jo lenger man lar dem være der.

Prestasjonsangst

I løpet av livet kan det dukke opp mange ulike hindere som kan gjøre livet litt vanskeligere eller rett og slett litt mer komplisert. Noen ting kan dukke opp kun en gang, mens andre ting vil sette seg litt mer og gjenta seg om og om igjen. Heldigvis er dette noe som en kan ordne opp i selv, eller få hjelp fra andre til å ta tak i problemet. Et av probleme som mange opplever flere ganger i løpet av livet sitt er prestasjonsangst. Det kan være både i barndommen, under ungdomstiden og også i voksen alder.

prestajon_612px
Hva er egentlig prestasjonsangst?

Det som prestasjonsangst handler om er at en ofte vil ha en forventing om at en opplvelse skal gå galt. Dette kan være i sammenheng med noe en skal gjøre i fremtiden eller noe en skal gjøre i nær fremtid og etterhvert som dagen nærmer seg vil angsten stige. En blir redd for at en skal mislykkes foran en gruppe med mennesker eller en enkeltperson, enten om det er snakk om mislykket i dine egne øyne eller mislykket i andre sine øyne.

En kan begynne å få tanker om at andre skal le av deg, tanker om at en ikke vil kunne prestere som ønsket eller kanskje man er redd for å glemme noe som en må huske på. Det handler rett og slett om redselen for å ikke kunne gjennomføre eller prestere som ønsket.

Hvordan kan man takle prestansjonsangsten sin?

Det finnes heldigvis en rekke tiltak som man kan ta selv, eller få hjelp til fra andre. For mange kan det første steget være å snakke om det med andre. Mange finner også hjelp i å lese om prestasjonsangst, det er nemlig lettere å takle slike ting når man vet mer om det.

Et siste tips er at en forsøker å rette fokusen på at oppgavene eller saken som frembringer prestasjonsangsten. Dermed kan man ofte dempe fokuset på tanker om at en skal mislykkes.

Å Oppnå Suksess i Livet

success

Suksess kan bety utrolig mange ulike ting for en rekke ulike mennesker. Noen vil oppnå suksess i jobben, noen vil ha suksess i kjærlighetslivet og andre vil kunne føle seg suksessfulle ovenfor familie og venner. Spørsmålet som de aller fleste stiller er derimot hvordan man oppnår suksess innenfor disse ulike delene av livet. Dette skal vi hos Be Better ta opp i denne artikkelen.

Silhouette of man and sunshine

Hvordan oppnå suksess?

Når man har funnet ut av hva som er det aller viktigste for deg, er det neste steget å faktisk oppfylle disse ønskene. Men før en kommer så langt kan det også være greit å ha en ide om hva suksess egentlig er. Suksess er første og fremst noe som er helt individuelt, nettopp på grunn av at det finnes såpass mange ulike definisjoner på hva det er. Suksess betyr nemlig noe helt forskjellig fra person til person, det gjelder bare å finne ut av hva som er viktigst for deg. Enten det er økonomisk suksess, suksess i karrieren, suksess i form av hus og bil eller noe helt annet.

For å oppnå suksess er det noen skritt en kan ta, noe som kan være en fremgangsmåte for noen. Noe av det første en kan gjør er å sette seg et mål men det er viktig at det er noe man virkelig ønsker å oppnå. Etter dette kan man redusere dette målet til noe som man kan oppnå innen 30 dager, grunnen til dette er at det fører målet nærmere.

Neste steg er å føre ned 20 ulike handlinger som en skal utføre for å oppnå målet sitt, dette kan være i en dagbok, på post-it lapper eller andre steder. Hver dag skal en velge ut handlinger fra disse 20 målene og gjennomføre de. Det er viktig å ikke utsette. Til slutt kan man repetere disse stegene hver måned og deretter kan det igjen føre til et større og viktigere mål.

Innadvendt – Utadvendt

gqYrjLyQ3dOu7sPxk9rq5ArzUzZas6WPIGtA2WsuPuBA

Noen ganger er det sånn at ting faktisk viser seg å være mer tilpasset noen type mennesker enn andre. Innimellom kan dette være helt greit, for folk er tross alt veldig forskjellig. I dette tilfellet er det derimot ikke optimalt da det er snakk om arbeidslivet. Arbeidslivet er noe vi alle skal inn i før eller senere men en undersøkelse gjort i 2014 viser faktisk at arbeidslivet er tilpasset alle utadvendte og ikke innadvendte.

Arbeidsmarkedet i Norge

Her i Norge er det sånn at mange arbeidsgivere har den oppfattelsen om at alle de ansatter må være utadvendte, uansett hva slags stilling de skal inn i. Dersom man ser gjennom noen stillingsannonser vil man til og med oppdage at kravet om å være utadvendt også dukker opp i de stillingene hvor det ikke engang er nødvendig. Det kan være i stillinger som sjåfører, programmerer eller andre ting hvor kontakt med mennesker ikke er noe som skjer hele dagen. Andre beskrivelser eller ønsker som ofte står i en stillingsannonse kan være omgjengelig, trives med å underholde eller at det forventes at en skal kunne by på seg selv.

Nye Undersøkelser

Det har blitt gjort flere undersøkelser som tyder på det samme, nemlig at de innadvendte ikke får slippe til arbeidsmarkedet på samme nivå som de utadvendte. Innadvendte har nemlig rapportert at de blant annet føler seg mindre anerkjent og også mindre sett av sin sjef. I tillegg føler også innadvendte at de får en mindre tilkytning til arbeidsplassen noe som igjen gjør at de får mindre arbeidsglede.

I Norge er det over 6 000 nordmenn som har vært med på denne undersøkelsen, noe som gjør at resultatene er spredt rundt i landet og kan gi et ekte bilde av hvordan arbeidsmarkedet er i dag.

Hvordan få bedre selvtillit?

571707-8-1366309316094


Det er overraskende hvor mange som faktisk har dårlig selvtillit. Noe som nesten er enda verre er at det er mange som har dette problemet livet ut og ikke kun en liten periode. Dårlig selvtillit er noe som både ungdommer, voksne og eldre kan slite med og er utbredt over hele verden. Det finnes derimot noen steg som man kan ta for å jobbe med dette og forbedre selvtilliten sin.

Øvelse gjør mester!

Det er flere ulike tiltak som man selv kan ta for å bygge opp selvtilliten sin og dersom det blir gjort om og om igjen har man allerede kommet langt. Det aller første punktet som mange må jobbe med er faktisk å jobbe med nye ferdigheter. Dette er viktig for at man skal komme ut av komfortsonen sin, gamle vaner og sine faste rutiner. En kan gjerne ta utgangspunktet i noe en allerede er flink til og øve på det motsatte. Dette kan være som at dersom man er en flink lytter kan man øver seg mer på å snakk og fortelle, er man flink til å ta ansvar og alltid være «ordentlig» kan man øve på å være uansvarlig, leke og lignende.

Et annet steg en kan ta er å øve på å si nei, dette er det utrolig mange som sliter mye med. En skal nemlig ikke alltid føle at man både må, skal og burde! Når man øver seg på å si nei vil man ofte føle seg litt uhyggelig i begynnelsen eller rett og slett slem, men denne øvelsen er for å lære seg å ta bedre vare på seg selv og ikke alltid sette alle andre før seg selv.

Ta mer plass!

Mange føler ofte at de nesten må unnskylde seg for alt det de gjør, sier eller mener. Dersom man alltid er den som skal hjelpe til, gi råd til andre, være snill eller ordne opp er dette helt klart noe for deg. Tanken bak det å ta mer plass er at en skal bli mer bevisst på hvordan man forholder seg til andre mennesker og hva slags folle man får i en gruppe med mennesker.