Spis deg i godt humør!

Om man har en dårlig dag, er det faktisk utrolig mye en kan gjøre for at den skal bli bedre kanskje allerede dagen etter. Noen ganger kan en dag til og med være så dårlig at en blir enda mer irritert over hvor dårlig den faktisk er. Da kan det kanskje være en god nyhet for mange at det faktisk er mulig å spise seg glad! En rekke ulike ernæringseksperter sier nemlig at maten vi får i oss, uten tvil vil påvirke humøret vårt, både på kort sikt og på lang sikt.

skin-healthy-food-glad-mat-humør

Maten som vil gjøre deg glad igjen

Heldigvis for mange er dette en ganske konkret liste over ulike matvarer, vitaminer og ingredienser en bør få i seg for å holde humøret oppe. En av disse tingene er B12 og folat, dette er to ulike B-vitaminer som forebygger sykdommer som dukker opp i sentralnervesystemet. Dette inkluderer blant annet demens og humørforandringer. Folat kan man finne i grønnsaker og i bønner mens det er fiske, melkeprodukter, kjøtt og fjærfe som inneholder B12.

Det er vel heller ingen nyhet at det anbefales å spise mye grønnsaker og frukt. Dette er også noe som påvirker helsen og ikke minst livskvalitet. Noe som mange kanskje ikke har hørt om er selen, dette er et mineral som vil fungerer som en antioksidant når den havner i kroppen. Dette vil gi bedre humør samt bedre helse. Matvarer som inneholder dette er magert kjøtt og magre melkeprodukter, nøtter, frø, sjømat og ulike bønner og belgfrukter.

Din daglige dose

Gjennom hele livet har man fått høre at en må passe på å få litt sol på kroppen når den først dukker opp, iallefall i de nordlige delene av verden som Norge. Det har nemlig en god forklaring, for solen sørger for at kroppen skaper D-vitamin, men dette kan en også få gjennom noen få matvarer. Ost, eggeplommer, storfelever og fet fisk er noen av disse.

Som man ser er verken fett, koffein eller alkohol nevnt her, da alle disse kan ha negative effekter på humøret og helsen.

Hvordan være positiv?

Dessverre er det utrolig mange som har problemer med å holde seg positiv gjennom hverdagen sin. Det kan dukke opp mange problemer og utfordringer i løpet av en arbeidsdag samt gjennom sitt privatliv. Det er i begge tilfeller utrolig viktig at en kan kunsten å være positiv, nettopp for at en skal kunne kommer seg videre og ikke la seg tråkkes ned av verken store eller små ting.

be-positive
Vær positiv!

Hemmeligheten bak det å være positiv er faktisk det at en skal øve seg på selvkontroll. Mennesker har nemlig muligheten til å ta fullstendig kontroll over både kroppen og sinnet sitt, men dette er noe en må øve på. Dersom en skulle mislykkes i noe, kanskje en oppgave på jobben eller noe i forholdet sitt hjemme, skal en ikke dvele ved dette. Da skal en helle prøve igjen og igjen, helt frem til en er helt fornøyd med resultatet.

Det er nemlig utrolig viktig at en alltid skal fortsette å prøve, da vokser nemlig optimisten frem og den vil til slutt bli til en helt naturlig del av deg. Dette er faktisk en utrolig viktig del av å jobbe med seg selv, og det kan være med å gjøre deg til et bedre menneske.

Hvordan takle negative tanker?

Negative tanker kan enkelt dukke opp i hodet, helt uten at en føler at man kan kontrollere det. Dette kan man enkelt takle ved å øve på selvkontroll. Dersom man kun tillater seg selv at man har negative tanker i fem minutter om gangen og deretter skrur av vil det etterhvert bli en vane. En øvelse som dette vil selvsagt være vanskelig i begynnelsen, men det er selvfølgelig mulig og det vil bli lettere etterhvert.

Det er tross alt sånn at negative tanker ofte vokser seg større og større jo lenger man lar dem være der.

Prestasjonsangst

I løpet av livet kan det dukke opp mange ulike hindere som kan gjøre livet litt vanskeligere eller rett og slett litt mer komplisert. Noen ting kan dukke opp kun en gang, mens andre ting vil sette seg litt mer og gjenta seg om og om igjen. Heldigvis er dette noe som en kan ordne opp i selv, eller få hjelp fra andre til å ta tak i problemet. Et av probleme som mange opplever flere ganger i løpet av livet sitt er prestasjonsangst. Det kan være både i barndommen, under ungdomstiden og også i voksen alder.

prestajon_612px
Hva er egentlig prestasjonsangst?

Det som prestasjonsangst handler om er at en ofte vil ha en forventing om at en opplvelse skal gå galt. Dette kan være i sammenheng med noe en skal gjøre i fremtiden eller noe en skal gjøre i nær fremtid og etterhvert som dagen nærmer seg vil angsten stige. En blir redd for at en skal mislykkes foran en gruppe med mennesker eller en enkeltperson, enten om det er snakk om mislykket i dine egne øyne eller mislykket i andre sine øyne.

En kan begynne å få tanker om at andre skal le av deg, tanker om at en ikke vil kunne prestere som ønsket eller kanskje man er redd for å glemme noe som en må huske på. Det handler rett og slett om redselen for å ikke kunne gjennomføre eller prestere som ønsket.

Hvordan kan man takle prestansjonsangsten sin?

Det finnes heldigvis en rekke tiltak som man kan ta selv, eller få hjelp til fra andre. For mange kan det første steget være å snakke om det med andre. Mange finner også hjelp i å lese om prestasjonsangst, det er nemlig lettere å takle slike ting når man vet mer om det.

Et siste tips er at en forsøker å rette fokusen på at oppgavene eller saken som frembringer prestasjonsangsten. Dermed kan man ofte dempe fokuset på tanker om at en skal mislykkes.

Å Oppnå Suksess i Livet

success

Suksess kan bety utrolig mange ulike ting for en rekke ulike mennesker. Noen vil oppnå suksess i jobben, noen vil ha suksess i kjærlighetslivet og andre vil kunne føle seg suksessfulle ovenfor familie og venner. Spørsmålet som de aller fleste stiller er derimot hvordan man oppnår suksess innenfor disse ulike delene av livet. Dette skal vi hos Be Better ta opp i denne artikkelen.

Silhouette of man and sunshine

Hvordan oppnå suksess?

Når man har funnet ut av hva som er det aller viktigste for deg, er det neste steget å faktisk oppfylle disse ønskene. Men før en kommer så langt kan det også være greit å ha en ide om hva suksess egentlig er. Suksess er første og fremst noe som er helt individuelt, nettopp på grunn av at det finnes såpass mange ulike definisjoner på hva det er. Suksess betyr nemlig noe helt forskjellig fra person til person, det gjelder bare å finne ut av hva som er viktigst for deg. Enten det er økonomisk suksess, suksess i karrieren, suksess i form av hus og bil eller noe helt annet.

For å oppnå suksess er det noen skritt en kan ta, noe som kan være en fremgangsmåte for noen. Noe av det første en kan gjør er å sette seg et mål men det er viktig at det er noe man virkelig ønsker å oppnå. Etter dette kan man redusere dette målet til noe som man kan oppnå innen 30 dager, grunnen til dette er at det fører målet nærmere.

Neste steg er å føre ned 20 ulike handlinger som en skal utføre for å oppnå målet sitt, dette kan være i en dagbok, på post-it lapper eller andre steder. Hver dag skal en velge ut handlinger fra disse 20 målene og gjennomføre de. Det er viktig å ikke utsette. Til slutt kan man repetere disse stegene hver måned og deretter kan det igjen føre til et større og viktigere mål.

Innadvendt – Utadvendt

gqYrjLyQ3dOu7sPxk9rq5ArzUzZas6WPIGtA2WsuPuBA

Noen ganger er det sånn at ting faktisk viser seg å være mer tilpasset noen type mennesker enn andre. Innimellom kan dette være helt greit, for folk er tross alt veldig forskjellig. I dette tilfellet er det derimot ikke optimalt da det er snakk om arbeidslivet. Arbeidslivet er noe vi alle skal inn i før eller senere men en undersøkelse gjort i 2014 viser faktisk at arbeidslivet er tilpasset alle utadvendte og ikke innadvendte.

Arbeidsmarkedet i Norge

Her i Norge er det sånn at mange arbeidsgivere har den oppfattelsen om at alle de ansatter må være utadvendte, uansett hva slags stilling de skal inn i. Dersom man ser gjennom noen stillingsannonser vil man til og med oppdage at kravet om å være utadvendt også dukker opp i de stillingene hvor det ikke engang er nødvendig. Det kan være i stillinger som sjåfører, programmerer eller andre ting hvor kontakt med mennesker ikke er noe som skjer hele dagen. Andre beskrivelser eller ønsker som ofte står i en stillingsannonse kan være omgjengelig, trives med å underholde eller at det forventes at en skal kunne by på seg selv.

Nye Undersøkelser

Det har blitt gjort flere undersøkelser som tyder på det samme, nemlig at de innadvendte ikke får slippe til arbeidsmarkedet på samme nivå som de utadvendte. Innadvendte har nemlig rapportert at de blant annet føler seg mindre anerkjent og også mindre sett av sin sjef. I tillegg føler også innadvendte at de får en mindre tilkytning til arbeidsplassen noe som igjen gjør at de får mindre arbeidsglede.

I Norge er det over 6 000 nordmenn som har vært med på denne undersøkelsen, noe som gjør at resultatene er spredt rundt i landet og kan gi et ekte bilde av hvordan arbeidsmarkedet er i dag.

Hvordan få bedre selvtillit?

571707-8-1366309316094


Det er overraskende hvor mange som faktisk har dårlig selvtillit. Noe som nesten er enda verre er at det er mange som har dette problemet livet ut og ikke kun en liten periode. Dårlig selvtillit er noe som både ungdommer, voksne og eldre kan slite med og er utbredt over hele verden. Det finnes derimot noen steg som man kan ta for å jobbe med dette og forbedre selvtilliten sin.

Øvelse gjør mester!

Det er flere ulike tiltak som man selv kan ta for å bygge opp selvtilliten sin og dersom det blir gjort om og om igjen har man allerede kommet langt. Det aller første punktet som mange må jobbe med er faktisk å jobbe med nye ferdigheter. Dette er viktig for at man skal komme ut av komfortsonen sin, gamle vaner og sine faste rutiner. En kan gjerne ta utgangspunktet i noe en allerede er flink til og øve på det motsatte. Dette kan være som at dersom man er en flink lytter kan man øver seg mer på å snakk og fortelle, er man flink til å ta ansvar og alltid være «ordentlig» kan man øve på å være uansvarlig, leke og lignende.

Et annet steg en kan ta er å øve på å si nei, dette er det utrolig mange som sliter mye med. En skal nemlig ikke alltid føle at man både må, skal og burde! Når man øver seg på å si nei vil man ofte føle seg litt uhyggelig i begynnelsen eller rett og slett slem, men denne øvelsen er for å lære seg å ta bedre vare på seg selv og ikke alltid sette alle andre før seg selv.

Ta mer plass!

Mange føler ofte at de nesten må unnskylde seg for alt det de gjør, sier eller mener. Dersom man alltid er den som skal hjelpe til, gi råd til andre, være snill eller ordne opp er dette helt klart noe for deg. Tanken bak det å ta mer plass er at en skal bli mer bevisst på hvordan man forholder seg til andre mennesker og hva slags folle man får i en gruppe med mennesker.

Hvordan holde seg motivert på jobb!

think_pos_ideas_1

Det kan ofte være litt vanskelig å holde motivasjonen oppe i løpet av en helt vanlig arbeidsdag eller arbeidsuke. Motivasjonen kan ofte synke og det kan komme av mange ulike grunner. Det kan komme av følelsen av å ikke mestre oppgavene sine, kanskje man er ekstra sliten i slutten av uken eller kanskje det er noe hjemme som er i tankene. Uansett hva det er kan disse ulike metodene hjelpe med å holde motivasjonen oppe frem til dagens er over.

Planlegging og målsetting

Noe av det en kan gjøre i løpet av arbeidsdagen sin, eller helst i forveien er å planlegge dagen sin. Det kan nemlig være utrolig umotiverende å jobbe helt uten mål og mening. Derfor kan det være utrolig motiverende å ha en plan, dermed kan man ha i tankene hvordan sitt eget arbeid kan påvirke og forbedre det større bildet på arbeidsplassen. Når målene er på plass vil man kunne kartlegge utviklingen under arbeidsdagen på en enklere og mer fornuftig måte. Et godt tips kan være at dersom man har større prosjekter på gang, kan disse deler opp i mindre oppgaver, noe som vil virke mer oppnåelig. Det er helt klart at jo mer organisert man er, jo mer vil man kunne følge sine mål og ha en bedre fokus.

Forbli positiv og belønn deg selv!

Det er dessverre ikke for mange som er flinke nok til å belønne seg selv etter en hard arbeidsdag. Etter målene er satt og oppnådd er det ikke noe tvil om at en belønning er fortjent. Dermed kan det være lurt å ha planlagt på forhånd hva slags belønning som er fortjent etter et endt prosjekt, en oppgave eller lignende. Dermed vil man kunne ha noe å se frem til, noe som selvsagt skaper litt ekstra motivasjon!

Når noe ikke går som det skal er det fort gjort å bli negativ, og dette er noe som smitter utrolig lett. Negativitet kan både gå utover energien og bremse ned effektivitet på jobb. For at positiviteten skal komme lettere kan en for eksempel høre på inspirerende musikk under arbeidsdagen.

Mindfulness – et godt verktøy i hverdagen

mindfulnessdefn4

Både i jobb og i vår egen hverdag er det ulike krav og forventninger som stilles. Det kan være krav til en presentasjon på jobb, til en forfremmelse eller krav fra familien om barnas skolegang eller arrangement av en bursdag. Noen ganger kan det rett og slett føles som det blir litt for mye og det er ikke alltid en føler at alt blir gjort som det skal.

Press fra oss selv

Det er ikke alltid at press kommer fra menneskene rundt oss, ofte er det vi selv som stiller de høyeste kravene. Tanker om at man rett og slett ikke strekker til, ikke gjør ting bra nok eller ikke får tiden til både familie og jobb. Alt dette kan og vil føre til stress, noe som kan gjøre livet enda vanskeligere. Det er faktisk sånn at rundt 70% av sykemeldinger i hele Norge har en relasjon til stress, dette må gjøres noe med.

Mindfulness – hva er det?

Mindfulness er dessverre ikke noe som man kan lese seg opp til, dette er rett og slett noe som krever trening og øving. Det tilbys derfor kurs i mindfulness slik at man selv vil kunne erfare det, og slike kurs er det utrolig mange som vil ha godt av. Kurs i mindfulness er også et perfekt forslag til bedrifter, hvor alle vil kunne lære seg om mindfulness sammen – kanskje en god teambuilding event?

Slike kurs vil gjerne gå over lenger tid i tillegg til at man vil få øvelser som skal gjøres hjemme. Mindfulness er noe som man vil gjøre for seg selv, en god form for behandling, noe som rett og slett kan føre til et helt annet forhold til sitt eget liv.

Mindfulness er noe som vil redusere stress, men det er ikke bare det dette handler om. Det er et godt verktøy som lar oss bli kjent med oss selv på en ny måte, både våre egne grenser, følelser og måte vi reagerer på.