Hvordan oppnå dine mål

oppnåmål

Noen ganger kan man ende opp med å se rundt seg og føle at alle gjør det så mye bedre enn seg selv, at alle får til det de ønsker og det helt uten problemer. Det finnes nemlig en løsning dersom du er en av de som har denne følelsen, det hele handler rett og slett bare om det å sette mål og bevege seg mot de. Derfor skal vi idag snakke litt om hvordan en kan oppnå sine mål på en bedre måte og kanskje også en enklere måte?

Finn ut av hva ditt mål er


Dette er det første steget en må ta, nemlig å sette et konkret mål om hva en ønsker å gjøre, utføre, lykkes med eller hva det måtte være. Her er det viktig at en finner ut av hva som er viktig for seg selv og deretter skal mål deles opp i to forskjellige grupper, nemlig en som er behov og en som er ønsker. Den førstnevnte er det en gjør for at livet og hverdagen skal være normal og en skal ha en sunn livsstil. Den sistnevnte er det som ikke er nødvendig men det som vil bringe lykke og glede i livet, men her er det likevel viktig å sette behovene sine før sine ønsker.

Målene en setter seg må gjerne få en konkret dato dersom det passer seg til det spesifike målet, som at huset skal males eller at en ønsker å få en dag på spa med venner. Dersom dine mål er ting som å bli sunnere eller å bli forfremmet på jobb kan ikke dette få noen spesifik dato, men gi gjerne deg selv tidsrommet dette skal oppnås innen. Ved å gjøre dette vil motivasjonen for å lykkes bli større og det blir et mer realistisk mål å forstå for både kropp og hjerne.

Noter utfordringer


Selv om visse forhåndsregler blir tatt, betyr ikke det at et mål kan oppnås helt uten problemer. Et problem eller et hinder kan dukke opp underveis og disse er det best å være klar over på forhånd, så skriv disse ned. Da kan du også begynne tankeprosessen om hvordan disse hindrene skal overkommes.

Underveis mot målet er det en god ide å notere seg fremgangen sin, enten dette gjøres daglig eller om det vil være ukentlige oppdateringer. Dette kan justeres ut fra hva slags mål du har satt deg og hva som passer best.

Råd mot en økt følelse av lykke

Vi hos BeBetter jobber stadig vekk med å hjelpe mennesker mot å bli en bedre versjon av seg selv, både i privatlivet og i sammenheng med jobb. Det betyr å arbeide med selvtillit, lykkefølelsen og selvfølelsen i hverdagen. Her har vi denne gangen samlet sammen noen råd som kan hjelpe deg å få en økt følelse av lykke, tips som vi har fått i samarbeid med to psykologer.

lykken

Steg 1: Ha mer tid med mennesker som familie og venner, fokuset er at dette skal være mennesker som du har et godt forhold til.

Steg 2:
Skap dine egne utfordringer og finn mening med ditt arbeid og jobb. Det er bevist flere ganger at mennesker som er lykkelige, er glade i arbeidet sitt og liker jobben deres.

Steg 3: Hjelp andre mennesker. Dette er noe som skal være oppriktig og vil til gjengjeld gi deg selv en god føelelse og en dypere mening med livet.

Steg 4: Sett av tid til deg selv og gjør det du liker aller best. Sørg for at du ikke alltid setter alle andre sine behov og ønsker foran dine egne, sett av tid til å gjøre det du selv liker om det er trening, film-titting, lese en bok, reise eller shoppe.

Steg 5: Hold deg selv i aktivitet. Dette er også en påstand som er bevist flere ganger, fysisk aktivitet skaper en reaksjon i kroppen og i hjernen som gir en følelse av lykke og velvære.

Steg 6: Vær organisert i livet, men likevel tilgjengelig for spontanitet. Det kan ofte være en god idè å ha en plan i livet slik at ting blir gjort og utført, likevel kan det å gjøre ting ut av spontanitet gi utrolig stor glede.

Steg 7: Ikke la noe bli større enn hva det virkelig er. Her er det snakk om problemer som vi ofte ender opp med å la bli større enn hva de er i virkeligheten, det er viktig å se ting i riktig perspektiv og finne løsninger.

Steg 8: Vær glad og optimistisk. Dette er en enkel en, ha et optimistisk syn på livet og hverdagen. Smil til mennesker og til deg selv i speilet, dette vil til slutt påvirke ditt eget og andre sitt humør.

En påske med god samvittighet

Påsken nærmer seg og det er kanskje mange som tar ut litt ekstra ferie slik at påsken kan komme litt tidligere. For mange vil påskeferie være forbundet med ekstra kos, påskeegg, påskelam, kvikk lunsj og mange andre godsaker. Dette er noe av det man har sett frem til i påsken helt fra barndommen, likevel er det mange som ender opp med dårlig samvittighet til slutt. Er det egentlig noen grunn til dette og hvorfor er det vi egentlig får det? Bør ikke en ferie være til for å slappe av, lene seg tilbake og gjøre akkurat hva man vil?

påskelam

Din samvittighet denne påsken

Her hos BeBetter håper vi å kunne inspirere noen av dere lesere til å ha en bedre påske som ikke vil være preget av dårlig samvittighet. Det er ikke noe hemmelighet at påsken involverer mye fokus på god mat, godteri og hygge, men det bør vi vel la oss selv nyte? Det mange av oss glemmer er at det er ikke de utvalgte dagene eller korte periodene med “dårlig” mat som utgjør en forskjell, vekten din eller helsen din. Det er nemlig hvordan du lever resten av året, i hverdagene og utenom ferien som teller. Siden påsken utgjør en såpass liten del av året vil det rett og slett ikke gjøre noen forskjell om du spiser det ekstra kakestykket eller om du spiser opp hele påskeegget ditt iløpet av en kveld.
påskeegg
For de som ikke klarer å slå fra seg tanken om at denne ekstra kosen gjør det, er påsken faktisk også en perfekt mulighet til å utføre fysisk aktivitet, gjerne utendørs. Om du befinner deg på hytta eller på fjellet i påsken er det ofte dette vil involvere gåturer, joggeturer, skiturer, aking eller annen morsom aktivitet. Dette vil som regel klare å veie opp for den ekstra eller usunne maten en har dårlig samvittighet over.

Så nyt påsken med god samvittighet, spis påskeegget ditt, gå turer, nyt påskelammet, stå på ski og kos deg med familie og venner.

4 ting suksessfulle mennesker gjør om morgenen

soloppgangcapture

Det kan nok ikke betviles at det er lurt å legge døgnrytmen etter solen. Det er forsket på at kroppen yter best når man følger den naturlige døgnrytmen, ved å stå opp når det blir lyst, og legge seg når det blir mørkt. En normal arbeidsdag begynner gjerne mellom 8-9 om morgenen, så de fleste må stå opp tidlig for å komme seg til jobb i tide. Mange har det nok travelt om morgenen, og står opp slik at de får akkurat nok tid til å spise en kjapp frokost og å fikse andre ting, som f.eks. å levere barn i barnehagen. Men hvis man skal følge rådene til suksessfulle mennesker – lønner det seg å stå opp enda tidligere enn vanlig, for å få maks utbytte av dagen.

Våkner opp

Ifølge Inc. Magazine, har morgenmennesker vist seg å være mer produktive og mer suksessfulle enn nattmennesker. Vi har tidligere gitt noen tips til hvordan man skal klare å stå opp tidlig.  Videre har vi samlet et par tips som suksessfulle mennesker gjør om morgenen for å få en best mulig dag:

  • Tren: Det høres kanskje litt utfordrende ut, når vekkerklokken ringer tidlig om morgenen, er det nok lett å trykke på slumreknappen og sove en liten stund til. Men hvis man klarer å slepe seg selv til treningsstudioet, eller bare en liten joggetur i nabolaget, vil dette kun høste positive goder . Det er en fantastisk måte å vekke kroppen på, og man er bedre forberedt på å takle arbeidsoppgavene man vil møte, med energitilskuddet trening gir. Dessuten kan vel alle være enig om at det er fort gjort å droppe den planlagte spinningtimen etc. etter en lang og slitsom arbeidsdag.
  • Planlegg: En av de beste tipsene for å gjøre et godt stykke arbeid, er å ha en plan for dagen – slik at man vet akkurat hvor mye tid man skal bruke på hver oppgave. Morgenen er ofte den eneste tiden man har ro til å tenke igjennom dette. I tillegg lønner det seg ikke å gjøre dette om kvelden, siden man ikke burde tenke på jobben rett før man legger seg.
  • Frokost: Ordtaket «Uten mat og drikke, duger helten ikke» gjelder særlig om morgenen. Hvis man dropper frokosten og bare hiver med seg en kopp kaffe på veien, slår sulten fort inn – og konsentrasjonen kan fort dale ned. Hvis man setter seg ned og spiser en god og sunn frokost, er det ikke bare en positiv investering i arbeidsdagen, det gir en også muligheten til å puste rolig og visualisere hvordan dagen skal gå, og hvor fantastisk den skal bli.
  • Meditasjon: Noen avskriver kanskje meditasjon som New Age-tull, og mener et bare er humbug. Vi har tidligere skrevet om hvordan Mindfulness kan være et godt verktøy å bruke i hverdagen, og det er blitt mer og mer vanlig å praktisere det både på skoler og arbeidsplasser. Meditasjon kan være en flott metode for å hente mer energi, og å samle tankene før en travel dag .

Det finnes enda mer tips å hente hvis man vil lære av suksessrike mennesker. Prøv ut tipsene i en uke, og se hvor det fører deg.

Hvordan oppnå nyttårsforsettene dine?

nyttårsforsett inspirasjon

Vi er allerede godt i gang med et nytt år og som mange vet (og kanskje gjennomfører selv), er det mange som liker å starte et nytt år med nyttårsløfter. Det er dessverre sånn at mange allerede dropper sine nyttårsløfter etter et par uker eller kanskje en måned. Så nå som vi er i gang med den andre måneden i året allerede er det nok mange som behøver litt ekstra inspirasjon og hjelp til å fortsette med sine nyttårsløfter. Så lenge en har satt seg mål som er realistiske og oppnåelige for seg selv, vil en med litt hjelp fra venner og familie klare det aller meste.

Vær realistisk og få ting gjort

Det første steget er å ta et skritt tilbake, grunnen til dette er at det er at en skal få en oversikt over sine mål men samtidig se på det på en konstruktiv måte. Nøkkelen bak å gjennomføre sine mål med sikkerhet er nemlig å ha så konkrete mål som overhodet mulig, dette gjør dem enklere å følge opp. Et annet steg en kan ta for å oppnå sine mål er å gi seg selv en belønning for å oppnå dem, eller underveis i prosessen dersom det er større mål. Da vil du nemlig få noe mer konkret å jobbe mot og samtidig ha en fysisk belønning å se frem til.

Mange vil også oppdage at det hjelper å skrive ned “to do” lister slik at en kan selv se på målene sine rett foran seg. Etterhvert vil en også ha muligheten til å huke de av når målene eller del-målene er oppnådd, noe som i seg selv vil være utrolig tilfredstillende. Dersom en har satt seg mange større mål kan man gjerne dele dette opp i flere lister, en med hovedmålet og en med de mindre del-målene som en jobber mot litt og litt

Unngå stress i julen

Det er ikke et ukjent fenomen at mange blir i overkant stresset i løpet av juletider. For noen virker det som om det ikke er til å unngå etterhvert som julen nærmer seg hvert år. Selv om mange gleder seg og kun ser på julen som en hyggelig og koselig tid, er det dessverre mange som kun blir slitne og stresset. Heldigvis finnes det noen tips der ute for de som har det sånn.

julestress unngå

Hvordan unngå julestress

En ting som mange synes fungerer utrolig bra er det å lage lister, dette fjerner litt av stresset da alt blir bedre planlagt og oversiktelig. I tiden før jul kan man derfor lage en liste over alt som skal gjøres og dermed få oversikt over ting som kan gjøres i forkant eller om det er noe en kan få hjelp til. Samtidig må en huske å få inn tid hvor det kun handler om avslapping og kos, eventuelt kan man belønne seg selv med noe for hver punkt som bli fullført.

Noe som mange dessverre vil slite med er dette med perfeksjonisme. Mange føler at absolutt alt må være helt perfekt før jul. Dersom man får gjester øker dette behovet enda mer. Det er derimot absolutt ingen problem dersom man ikke får tørket støv i hvert hjørne før julen, resten kan vente til julen er over. Samtidig må man også være åpen for forandringer i planene, det er nemlig ikke alltid går etter planen, spesielt dersom det er barn med i bildet.

To siste ting er søvn og det å klare å si nei. Det finnes nemlig andre der ute som kan være med på å planlegge en julefest, ikke bare deg. Så behøver man heller ikke kjøpe julegaver til absolutt alle som man kun møter en gang i året. Til sist er det viktig å få inn den søvnen man behøver, for julenissen dukker heller ikke opp før en har sovnet.

Hvordan få mer gjort?

Det er mye en kan gjøre for å øke produktiviteten sin, enten det er i hverdagen dette må endres på eller i sammenheng med jobb. Det som er litt spennende er at det faktisk finnes en ganske enkel oppskrift på det hele. Dette er snakk om et rituale som en skal utføre i 7 dager i strekk og deretter kan man selv se om det har fungert for dine egne behov.

Ingredienser for å lykkes


Det er et par ting en behøver å vite før dette prosjektet skal settes i gang.

– Ingen skjermer eller radio etter kl.21:00.
– Ingen nyheter eller radio helt på begynnelsen av dagen.
– Du må ville dette 7 dager i strekk.
– Ingen telefoner på begynnelsen av dagen.
– Rett før leggetid, ha en notatblokk for å notere ned irriterende tanker.

Når dette er klart kan det hele settes i gang og på slutten av dette vil man forhåpentligvis ha nådd noen mål. Dette er ting som at pust, meditasjon og bevegelse av kroppen er nødvendig for å sette i gang systemet. Å stenge ute galskapen fra andre sine liv en stund vil gjøre dine egne valg enklere. Hvile vil gi deg ekstra viljestyrke og mer kraft til hverdagen.

Forberedelser for dagene

Det første du gjør når du våkner er å ta de første fem eller ti minuttene til å bare puste dypt, uansett om dette skjer på soverommet, badet eller et annet sted. Deretter kan man få i seg en frokost innen den første halvtimen fra en våknet og dersom det er tid til det, få til en treningsøkt eller spasertur på 15 til 20 minutter.

Det å notere ned det en ønsker å få utført i løpet av en dag er også utrolig hjelpsomt, noter gjerne ned de tre viktigste oppgavene. Om din epost må sjekkes så kan du kun benytte tre minutter på å sjekke dette og håndtere kun eposter som haster. Deretter er det bare å komme seg på jobb eller i gang med arbeidet. Resten av dagen er opp til deg å komme gjennom.

Når kvelden nærmer seg kan du kl.21:00 ha et glass melk, mandelmelk eller vann og en liten snack som en håndfull med nøtter. Leggetid bør ikke være senere enn kl.10 på kvelden og alarmen for neste dag settes til kl.06:00 uten mulighet for slumring. Et siste viktig punkt er å ikke røre tv, radio, telefon eller laptop etter leggetiden.

Tips til bedre konsentrasjon

Det er dessverre sånn at det er utrolig mange som har problemer med konsentrasjonsevnen sin. Helt nede i barndommen kan dette problemet dukke opp og i mange tilfeller er det et problem som vil følge en person livet ut. Heldigvis finnes det derimot mange steg en kan ta og ulike ting som man gjøre og øve seg på for å hjelpe seg selv og forbedre dette utbredte problemet.

konsentrasjon jobb skole hjemme tips

Å oppnå en aktiv konsentrasjon


Først og fremst er det utrolig viktig å faktisk vite konkret hva konsentrasjon er, dermed vil man enklere kunne jobbe med problemet sitt. Konsentrasjon kan på en enkel måte forklares som et tidspunkt hvor en person bestemmer seg for å samle sammen oppmerksomheten sin og rette den mot en spesifik handling. Dette gjør mennesker ved å begrense andre ting, handlinger eller tanker og ekskluderer ulike ting som omringer oss selv.

For å kunne konsentrere seg om sine studier eller sitt arbeid må man finne ut av hvor en skal rette sin oppmerksomhet og deretter bestemme seg for at den skal forbli der. Det neste steget er at man må sette til side sine emosjonelle tanker, ufrivillige tanker eller andre behov for den perioden det kreves. Det finens selvfølgelig andre ting og endringer i livet og i hverdagen sin som man kan endre og dermed øke konsentrasjonsevnen sin.

Rutiner i livsstilen sin


Som mennesker kan vi enkelt lære oss opp selv til å få vaner eller utføre aktiviteter på et bedre nivå. Noen av man bør sørge for er å opprette en livsstil som er regelmessig, det betyr blant annet at man sørger for å få nok søvn og forsøker å begrense sitt alkoholinntak.

Mennesker kan også utføre ulike avspenningsøvelser, noe som kan gjøres både hjemme, på jobb eller på skolen. Dette er øvelser som vil få i gang hjernen på nytt og sørge for at en konsentrerer seg lettere om det man må.

Spis deg i godt humør!

Om man har en dårlig dag, er det faktisk utrolig mye en kan gjøre for at den skal bli bedre kanskje allerede dagen etter. Noen ganger kan en dag til og med være så dårlig at en blir enda mer irritert over hvor dårlig den faktisk er. Da kan det kanskje være en god nyhet for mange at det faktisk er mulig å spise seg glad! En rekke ulike ernæringseksperter sier nemlig at maten vi får i oss, uten tvil vil påvirke humøret vårt, både på kort sikt og på lang sikt.

skin-healthy-food-glad-mat-humør

Maten som vil gjøre deg glad igjen

Heldigvis for mange er dette en ganske konkret liste over ulike matvarer, vitaminer og ingredienser en bør få i seg for å holde humøret oppe. En av disse tingene er B12 og folat, dette er to ulike B-vitaminer som forebygger sykdommer som dukker opp i sentralnervesystemet. Dette inkluderer blant annet demens og humørforandringer. Folat kan man finne i grønnsaker og i bønner mens det er fiske, melkeprodukter, kjøtt og fjærfe som inneholder B12.

Det er vel heller ingen nyhet at det anbefales å spise mye grønnsaker og frukt. Dette er også noe som påvirker helsen og ikke minst livskvalitet. Noe som mange kanskje ikke har hørt om er selen, dette er et mineral som vil fungerer som en antioksidant når den havner i kroppen. Dette vil gi bedre humør samt bedre helse. Matvarer som inneholder dette er magert kjøtt og magre melkeprodukter, nøtter, frø, sjømat og ulike bønner og belgfrukter.

Din daglige dose

Gjennom hele livet har man fått høre at en må passe på å få litt sol på kroppen når den først dukker opp, iallefall i de nordlige delene av verden som Norge. Det har nemlig en god forklaring, for solen sørger for at kroppen skaper D-vitamin, men dette kan en også få gjennom noen få matvarer. Ost, eggeplommer, storfelever og fet fisk er noen av disse.

Som man ser er verken fett, koffein eller alkohol nevnt her, da alle disse kan ha negative effekter på humøret og helsen.

Hvordan være positiv?

Dessverre er det utrolig mange som har problemer med å holde seg positiv gjennom hverdagen sin. Det kan dukke opp mange problemer og utfordringer i løpet av en arbeidsdag samt gjennom sitt privatliv. Det er i begge tilfeller utrolig viktig at en kan kunsten å være positiv, nettopp for at en skal kunne kommer seg videre og ikke la seg tråkkes ned av verken store eller små ting.

be-positive
Vær positiv!

Hemmeligheten bak det å være positiv er faktisk det at en skal øve seg på selvkontroll. Mennesker har nemlig muligheten til å ta fullstendig kontroll over både kroppen og sinnet sitt, men dette er noe en må øve på. Dersom en skulle mislykkes i noe, kanskje en oppgave på jobben eller noe i forholdet sitt hjemme, skal en ikke dvele ved dette. Da skal en helle prøve igjen og igjen, helt frem til en er helt fornøyd med resultatet.

Det er nemlig utrolig viktig at en alltid skal fortsette å prøve, da vokser nemlig optimisten frem og den vil til slutt bli til en helt naturlig del av deg. Dette er faktisk en utrolig viktig del av å jobbe med seg selv, og det kan være med å gjøre deg til et bedre menneske.

Hvordan takle negative tanker?

Negative tanker kan enkelt dukke opp i hodet, helt uten at en føler at man kan kontrollere det. Dette kan man enkelt takle ved å øve på selvkontroll. Dersom man kun tillater seg selv at man har negative tanker i fem minutter om gangen og deretter skrur av vil det etterhvert bli en vane. En øvelse som dette vil selvsagt være vanskelig i begynnelsen, men det er selvfølgelig mulig og det vil bli lettere etterhvert.

Det er tross alt sånn at negative tanker ofte vokser seg større og større jo lenger man lar dem være der.