Sommerferien er over – hva nå?

sommerferie over inspirasjon

De aller fleste av oss er nå ferdig med sommerferien for i år, noe som for mange kan kjennes helt greit mens for andre kan være en tøff overgang. Det er nemlig ikke like lett for alle å komme tilbake i rutiner igjen i hverdagen, spesielt etter en, to, tre eller flere uker med ferie, sol, sene kvelder og kos hver dag.

Vi ønsker derfor å komme med noen tips til hvordan en skal på best mulig måte komme seg opp og frem i hverdagen igjen og det hele starter på kanskje en litt tøff måte. Her må man nemlig bare innstille seg på at man bare må gjøre det, det er ikke et valg og det hjelper ikke å verken grue seg til ting eller utsette ting. Faktisk vil det som regel bare gjøre ting verre både for deg selv og for kollegaene på jobb. En god idè kan være å komme i gang med en frisk treningsøkt på morgenen før jobb, uansett om det er trening på nærmeste treninsstudio, litt yoga i stuen eller en gåtur i nærområdet. Dette gir dagen en energirik start og får blodet til å sirkulere og tankene kommer i gang.

Det er selvfølgelig også utrolig viktig å komme tilbake på jobben med en god innstilling, for kommer alle tilbake og det kun er klaging om at ferien er over vil hele stemningen på jobb raskt bli dårlig. Det er selvfølgelig helt ok å være litt trøtt før døgnrytmen er tilbake på plass etter noen dager, men møt alle oppgaver, møter og utfordringer med positive tanker og du vil raskt se at det lønner seg.

Til slutt vil vi si at vi er fortsatt bare i august, så det er fortsatt lov med litt feriestemning, enten hjemme eller på kontoret. Ta med noe frisk frukt eller is som alle kan dele i pausen på jobb, det skaper alltid god stemning. Eller inviter venner over på en enkel grillings både i hverdag og i helgene, hverdag behøver tross alt ikke bety kjedelig!

Tips for å få overgangen mellom sommerferie og jobb enkel

Nå har de fleste nordmenn gått ut i fellesferie, og jobb og kontorarbeid ligger langt borte fra de flestes bevissthet. Dessverre så er det slik at også sommerferier tar slutt en gang, med alt det måtte innebære. Det å begynne på jobb igjen etter en lang ferie kan være litt tungt, og derfor har vi samlet et par gode råd og tips som gjør overgangen mellom ferie og arbeid litt lettere. 

bebetter, hvordan finne motivasjon etter sommerferieDet er vanskelig å gi veldig konkrete tips, siden alle mennesker er så ulike, og det finnes så mange ulike yrker der ute, vi har derfor skrevet rådene i forhold til en som jobber på kontor og som jobber mandag til fredag,  men det er jo mulig å tilpasse rådene til et annet yrke også.

Planlegg søvn

I ferien faller man fort ut av den vanlige døgnrytmen man har når man jobber. Sene kvelder kan fort bli veldig sene, og gjerne fylt med et glass vin eller to. Alkohol fører til at nattesøvnen forverres, så det kan hende at man har flere enn et par dårlige netter med forverret nattesøvn. Det er vel mange som også velger å avslutte ferien med en heidundrende fest, noe som kanskje ikke er så lurt. Da vil man få god nattesøvn dagene før man skal starte på jobb igjen. Husk at det tar gjerne to-tre døgn å snu døgnrytmen.

Ta deg tid hjemme

Noe annet mange gjør, er å komme tilbake fra en ferietur dagen før man skal starte opp igjen, et godt tips er å komme tilbake to dager før. Så istedenfor å komme tilbake fra hytta eller lignende på søndag, for så og starte på jobb igjen på mandag, lønner det seg å være tilbake på lørdag. Da får du tid til å pakke ut, vaske hus eller leilighet, handle mat og bare hente deg inn igjen før jobbstart.

Ha en plan for første arbeidsdag

Mange ser nok på det å komme tilbake på jobb etter to-tre uker med ferie i strekk med litt angst. Full innboks, møter man har gått glipp av, nye beskjeder og rutiner som skal innføres og en haug med kolleger på døren som har ventet på svar eller hjelp fra deg siden du forlot kontoret før sommeren. Derfor lønner det seg å ha en slagplan klar. Tenk over hva som er viktigst å få gjort den første arbeidsdagen, er det et møte med sjefen, oppdatering fra ansatte eller å tømme innboksen? Husk at man får ikke gjort alt på en gang, og vær forberedt på at man trenger i alle fall et par dager på å oppdateres etter ferien.

Del opp e-posten etter viktighet

Istedenfor å lese e-posten kronologisk, kan det lønne seg å dele opp e-posten i kategorier, som personer eller emne. På denne måten kan du filtrere ut e-poster som ikke er viktige lengre, eller de som har høyest prioritet. Dette er en metode som kan gjøre den kjedelige jobben med å tømme innboksen litt lettere.

Ikke ha for høye forhåpninger

Med dette så mener vi at du ikke burde ha forhåpninger om å komme helt tilbake til hverdagsrutinene med en gang. Det er helt greit at du ikke har energi eller overskudd til å tilberede sunne og smakfulle måltider tre ganger om dagen, og hvis du ikke orker å gå rett tilbake med trening tre dager i uken, er dette også greit. For etter en ferie trenger man litt tid på å komme tilbake til hverdagen, og alt det hverdagen har å by på. Hvis du orker en tur til treningsstudioet, er det flott det, men ikke hat deg selv om de fleste kveldene den første uken på jobb tilbringes på sofaen.

Kos deg litt ekstra

Hvis du gruer deg til å komme tilbake til jobb, kan det være hendig å planlegge noen godbiter i løpet av arbeidsuken, sånn at du har noe å se frem til. Dette kan være å planlegge en lunsj med gode venner, unne deg selv en godbit i kaffepausen eller å kjøpe en bok du lenge har hatt lyst til å lese.

Lag en liste over ting du gleder deg til

Det burde jo være slik for alle at de har en jobb de trives med, og at de ikke har angst for hver arbeidsdag. For hvis det er slik at du mistrives virkelig med jobben, er det kanskje på tide med en revurdering av arbeidssituasjonen? Uansett om du liker jobben din eller ei, er tungt for de fleste å komme seg tilbake til jobb etter en ferie. Derfor kan det lønne seg å lage en liste over ting du gleder deg til når du er tilbake på jobb. Har du en kollega som du gleder deg til å se igjen? Er det en arbeidsoppgave du liker å gjøre? Å lage en slik liste er ikke bare bra for motivasjonen din, men den kan også hjelpe deg med å gi en innsikt i hvordan du egentlig har det på jobben.

Ta et par dager fri

Vårt siste råd er kanskje litt motstridende i forhold til de rådene vi har gitt ovenfor. Det vi mener er at det kan være litt overveldende å komme tilbake til jobb og ha en full arbeidsuke foran seg. Hvis du har noen feriedager til gode, ta noen av de på slutten av arbeidsuken, sånn at den første arbeidsuken ikke er så tung å bære. Hvis du fremdeles kan planlegge eller velge hvilken dag du skal være tilbake, er onsdag en perfekt dag. Det gir deg tid til å komme tilbake til rutinene, tømme innboksen  og hente deg inn igjen, men gir deg samtidig en myk start ved at helgen er rett rundt hjørnet.

bebetter, overgang mellom ferie og jobbNå må du nyte sommerferien og alt den har å by på. Snart igjen sitter du bak en skrivepult og en datamaskin.

Hvordan beholde motivasjonen iløpet av sommeren

Sjansene er store for at du er en av de mange tusen som startet en sunnere livsstil etter nyttår. En jakt på et bedre og sunnere liv, en veltrent kropp og et sunt kosthold. Nå som sommeren faktisk har dukket opp vil en enten føle at man virkelig har lykkes med sine mål eller at man rett og slett falt ut av sitt eget opplegg og mistet motivasjonen. Det er derimot aldri for seint å ta det opp igjen, målet er tross alt å holde seg sunn og frisk, så om du ikke har verken six-pack eller sprettrumpe så gjør ikke det noen ting.

motivasjon trening

Sommeren kan ofte bringe med seg late dager hvor en bare har lyst til å være på stranda eller ligge i hagen og på terrassen, dette gjenspeiles ofte i motivasjonen til trening og også maten som spises.

Vårt første tips til å beholde motivasjonen (eller finne igjen motivasjonen) er å ta treningen tidlig på dagen. Da vil man rett og slett få det unnagjort før dagen i det hele tatt starter, gjør dette til en vane og til slutt vil det ikke være noe du tenker over engang. Uansett om treningen foregår på et treningssenter, hjemme i stuen eller ute på plenen kan dette gjøres på morgenen så kan en se frem til en dag hvor en kan gjøre akkurat som man selv vil.

motivasjon trening 2

Et annet godt tips mange synes fungerer bra er å få med seg noen på treningen sin, om det er mor, far, søster, kusine, nabo eller kollega har det ingenting å si. Få med deg noen slik at dere kan gi hverandre det ekstra dyttet de dagene man virkelig ikke har lyst, dette er perfekt motivasjon! Det er tross alt vanskeligere å hoppe over noe når avtalen inkluderer andre mennesker enn om avtalen kun var med seg selv.

Variasjon i treningen er også noe som ofte fungerer som motivasjon, er treningen for gjentakende vil mange ofte synes det blir kjedelig og gir seg. Ved å variere treningen vil heller ikke kroppens muskler bli vant med treningen og en får også trent ulike muskelgrupper fra dag til dag.

Til sist er det et godt poeng å holde seg positiv, om tankene kun går i stygge tanker om kroppen sin eller hvordan en presterer under treningen vil ikke det føre til noe godt. Det er mye viktigere å konsentrere seg om sine mål og ha det som fokus.

Tips til en suksessfull sommerjobb

sommerjobb

Sommeren nærmer seg med stormskritt og allerede i neste uke er vi inne i den første sommermåneden! For mange studenter eller ungdommer betyr sommeren at en skal ut i sommerjobb, men det er ikke bare de som gjør det, mange andre voksne velger nemlig også å få en sommerjobb. Enten det er for å spare opp til en tur, oppussing i huset eller om det er rett og slett for å ha litt ekstra på gang, også i ferien.

Vi tenkte derfor at det passet fint å dele noen tips til hvordan en kan ha vellykket sommerjobb og derfor få den fantastiske følelsen av suksess.

1. Det er viktig å være et JA-menneske! Dette betyr at du bør ta initiativ og virkelig få vist frem ditt engasjement. Vis at du er villig til å prøve og at du gir alt du har og gjerne enda litt mer enn det.

2. Tenk logisk, ikke prat om lønn på din første dag. Det er riktig at du skal vite hva din lønn er og det er selvsagt åpent for diskusjoner angående både ulike rettigheter på arbeidsplassen og lønn, men ikke gjør dette den første dagen.

3. Vær modig og spør om en tilbakemelding fra arbeidsgiveren. Her kan du fint spørre om hva arbeidsgiveren mener er dine svake og også dine sterke sider. Dette er fint å ta med seg til neste jobb og også i neste intervju.

4. Spør deg selv om hva du liker og ikke liker med sommerjobben. Gå virkelig inn i deg selv for å spørre om hva du likte eller ikke likte med jobben, dette er også viktige ting å ta med seg til jobber i fremtiden.

5. Få med deg en attest ved slutten av jobben. Når du avslutter sommerjobben er det utrolig viktig å få med seg en attest og gjerne en god referanse som kan brukes i sammenheng med intervjuer i fremtiden.

6. Tenk over hva denne jobben egentlig krevde av deg mens du var der. Dette kan være både negative og positive sider og ta dette med deg som punkter til den neste jobben.

Hvordan oppnå dine mål

oppnåmål

Noen ganger kan man ende opp med å se rundt seg og føle at alle gjør det så mye bedre enn seg selv, at alle får til det de ønsker og det helt uten problemer. Det finnes nemlig en løsning dersom du er en av de som har denne følelsen, det hele handler rett og slett bare om det å sette mål og bevege seg mot de. Derfor skal vi idag snakke litt om hvordan en kan oppnå sine mål på en bedre måte og kanskje også en enklere måte?

Finn ut av hva ditt mål er


Dette er det første steget en må ta, nemlig å sette et konkret mål om hva en ønsker å gjøre, utføre, lykkes med eller hva det måtte være. Her er det viktig at en finner ut av hva som er viktig for seg selv og deretter skal mål deles opp i to forskjellige grupper, nemlig en som er behov og en som er ønsker. Den førstnevnte er det en gjør for at livet og hverdagen skal være normal og en skal ha en sunn livsstil. Den sistnevnte er det som ikke er nødvendig men det som vil bringe lykke og glede i livet, men her er det likevel viktig å sette behovene sine før sine ønsker.

Målene en setter seg må gjerne få en konkret dato dersom det passer seg til det spesifike målet, som at huset skal males eller at en ønsker å få en dag på spa med venner. Dersom dine mål er ting som å bli sunnere eller å bli forfremmet på jobb kan ikke dette få noen spesifik dato, men gi gjerne deg selv tidsrommet dette skal oppnås innen. Ved å gjøre dette vil motivasjonen for å lykkes bli større og det blir et mer realistisk mål å forstå for både kropp og hjerne.

Noter utfordringer


Selv om visse forhåndsregler blir tatt, betyr ikke det at et mål kan oppnås helt uten problemer. Et problem eller et hinder kan dukke opp underveis og disse er det best å være klar over på forhånd, så skriv disse ned. Da kan du også begynne tankeprosessen om hvordan disse hindrene skal overkommes.

Underveis mot målet er det en god ide å notere seg fremgangen sin, enten dette gjøres daglig eller om det vil være ukentlige oppdateringer. Dette kan justeres ut fra hva slags mål du har satt deg og hva som passer best.

Råd mot en økt følelse av lykke

Vi hos BeBetter jobber stadig vekk med å hjelpe mennesker mot å bli en bedre versjon av seg selv, både i privatlivet og i sammenheng med jobb. Det betyr å arbeide med selvtillit, lykkefølelsen og selvfølelsen i hverdagen. Her har vi denne gangen samlet sammen noen råd som kan hjelpe deg å få en økt følelse av lykke, tips som vi har fått i samarbeid med to psykologer.

lykken

Steg 1: Ha mer tid med mennesker som familie og venner, fokuset er at dette skal være mennesker som du har et godt forhold til.

Steg 2:
Skap dine egne utfordringer og finn mening med ditt arbeid og jobb. Det er bevist flere ganger at mennesker som er lykkelige, er glade i arbeidet sitt og liker jobben deres.

Steg 3: Hjelp andre mennesker. Dette er noe som skal være oppriktig og vil til gjengjeld gi deg selv en god føelelse og en dypere mening med livet.

Steg 4: Sett av tid til deg selv og gjør det du liker aller best. Sørg for at du ikke alltid setter alle andre sine behov og ønsker foran dine egne, sett av tid til å gjøre det du selv liker om det er trening, film-titting, lese en bok, reise eller shoppe.

Steg 5: Hold deg selv i aktivitet. Dette er også en påstand som er bevist flere ganger, fysisk aktivitet skaper en reaksjon i kroppen og i hjernen som gir en følelse av lykke og velvære.

Steg 6: Vær organisert i livet, men likevel tilgjengelig for spontanitet. Det kan ofte være en god idè å ha en plan i livet slik at ting blir gjort og utført, likevel kan det å gjøre ting ut av spontanitet gi utrolig stor glede.

Steg 7: Ikke la noe bli større enn hva det virkelig er. Her er det snakk om problemer som vi ofte ender opp med å la bli større enn hva de er i virkeligheten, det er viktig å se ting i riktig perspektiv og finne løsninger.

Steg 8: Vær glad og optimistisk. Dette er en enkel en, ha et optimistisk syn på livet og hverdagen. Smil til mennesker og til deg selv i speilet, dette vil til slutt påvirke ditt eget og andre sitt humør.

En påske med god samvittighet

Påsken nærmer seg og det er kanskje mange som tar ut litt ekstra ferie slik at påsken kan komme litt tidligere. For mange vil påskeferie være forbundet med ekstra kos, påskeegg, påskelam, kvikk lunsj og mange andre godsaker. Dette er noe av det man har sett frem til i påsken helt fra barndommen, likevel er det mange som ender opp med dårlig samvittighet til slutt. Er det egentlig noen grunn til dette og hvorfor er det vi egentlig får det? Bør ikke en ferie være til for å slappe av, lene seg tilbake og gjøre akkurat hva man vil?

påskelam

Din samvittighet denne påsken

Her hos BeBetter håper vi å kunne inspirere noen av dere lesere til å ha en bedre påske som ikke vil være preget av dårlig samvittighet. Det er ikke noe hemmelighet at påsken involverer mye fokus på god mat, godteri og hygge, men det bør vi vel la oss selv nyte? Det mange av oss glemmer er at det er ikke de utvalgte dagene eller korte periodene med “dårlig” mat som utgjør en forskjell, vekten din eller helsen din. Det er nemlig hvordan du lever resten av året, i hverdagene og utenom ferien som teller. Siden påsken utgjør en såpass liten del av året vil det rett og slett ikke gjøre noen forskjell om du spiser det ekstra kakestykket eller om du spiser opp hele påskeegget ditt iløpet av en kveld.
påskeegg
For de som ikke klarer å slå fra seg tanken om at denne ekstra kosen gjør det, er påsken faktisk også en perfekt mulighet til å utføre fysisk aktivitet, gjerne utendørs. Om du befinner deg på hytta eller på fjellet i påsken er det ofte dette vil involvere gåturer, joggeturer, skiturer, aking eller annen morsom aktivitet. Dette vil som regel klare å veie opp for den ekstra eller usunne maten en har dårlig samvittighet over.

Så nyt påsken med god samvittighet, spis påskeegget ditt, gå turer, nyt påskelammet, stå på ski og kos deg med familie og venner.

4 ting suksessfulle mennesker gjør om morgenen

soloppgangcapture

Det kan nok ikke betviles at det er lurt å legge døgnrytmen etter solen. Det er forsket på at kroppen yter best når man følger den naturlige døgnrytmen, ved å stå opp når det blir lyst, og legge seg når det blir mørkt. En normal arbeidsdag begynner gjerne mellom 8-9 om morgenen, så de fleste må stå opp tidlig for å komme seg til jobb i tide. Mange har det nok travelt om morgenen, og står opp slik at de får akkurat nok tid til å spise en kjapp frokost og å fikse andre ting, som f.eks. å levere barn i barnehagen. Men hvis man skal følge rådene til suksessfulle mennesker – lønner det seg å stå opp enda tidligere enn vanlig, for å få maks utbytte av dagen.

Våkner opp

Ifølge Inc. Magazine, har morgenmennesker vist seg å være mer produktive og mer suksessfulle enn nattmennesker. Vi har tidligere gitt noen tips til hvordan man skal klare å stå opp tidlig.  Videre har vi samlet et par tips som suksessfulle mennesker gjør om morgenen for å få en best mulig dag:

  • Tren: Det høres kanskje litt utfordrende ut, når vekkerklokken ringer tidlig om morgenen, er det nok lett å trykke på slumreknappen og sove en liten stund til. Men hvis man klarer å slepe seg selv til treningsstudioet, eller bare en liten joggetur i nabolaget, vil dette kun høste positive goder . Det er en fantastisk måte å vekke kroppen på, og man er bedre forberedt på å takle arbeidsoppgavene man vil møte, med energitilskuddet trening gir. Dessuten kan vel alle være enig om at det er fort gjort å droppe den planlagte spinningtimen etc. etter en lang og slitsom arbeidsdag.
  • Planlegg: En av de beste tipsene for å gjøre et godt stykke arbeid, er å ha en plan for dagen – slik at man vet akkurat hvor mye tid man skal bruke på hver oppgave. Morgenen er ofte den eneste tiden man har ro til å tenke igjennom dette. I tillegg lønner det seg ikke å gjøre dette om kvelden, siden man ikke burde tenke på jobben rett før man legger seg.
  • Frokost: Ordtaket «Uten mat og drikke, duger helten ikke» gjelder særlig om morgenen. Hvis man dropper frokosten og bare hiver med seg en kopp kaffe på veien, slår sulten fort inn – og konsentrasjonen kan fort dale ned. Hvis man setter seg ned og spiser en god og sunn frokost, er det ikke bare en positiv investering i arbeidsdagen, det gir en også muligheten til å puste rolig og visualisere hvordan dagen skal gå, og hvor fantastisk den skal bli.
  • Meditasjon: Noen avskriver kanskje meditasjon som New Age-tull, og mener et bare er humbug. Vi har tidligere skrevet om hvordan Mindfulness kan være et godt verktøy å bruke i hverdagen, og det er blitt mer og mer vanlig å praktisere det både på skoler og arbeidsplasser. Meditasjon kan være en flott metode for å hente mer energi, og å samle tankene før en travel dag .

Det finnes enda mer tips å hente hvis man vil lære av suksessrike mennesker. Prøv ut tipsene i en uke, og se hvor det fører deg.

Hvordan oppnå nyttårsforsettene dine?

nyttårsforsett inspirasjon

Vi er allerede godt i gang med et nytt år og som mange vet (og kanskje gjennomfører selv), er det mange som liker å starte et nytt år med nyttårsløfter. Det er dessverre sånn at mange allerede dropper sine nyttårsløfter etter et par uker eller kanskje en måned. Så nå som vi er i gang med den andre måneden i året allerede er det nok mange som behøver litt ekstra inspirasjon og hjelp til å fortsette med sine nyttårsløfter. Så lenge en har satt seg mål som er realistiske og oppnåelige for seg selv, vil en med litt hjelp fra venner og familie klare det aller meste.

Vær realistisk og få ting gjort

Det første steget er å ta et skritt tilbake, grunnen til dette er at det er at en skal få en oversikt over sine mål men samtidig se på det på en konstruktiv måte. Nøkkelen bak å gjennomføre sine mål med sikkerhet er nemlig å ha så konkrete mål som overhodet mulig, dette gjør dem enklere å følge opp. Et annet steg en kan ta for å oppnå sine mål er å gi seg selv en belønning for å oppnå dem, eller underveis i prosessen dersom det er større mål. Da vil du nemlig få noe mer konkret å jobbe mot og samtidig ha en fysisk belønning å se frem til.

Mange vil også oppdage at det hjelper å skrive ned “to do” lister slik at en kan selv se på målene sine rett foran seg. Etterhvert vil en også ha muligheten til å huke de av når målene eller del-målene er oppnådd, noe som i seg selv vil være utrolig tilfredstillende. Dersom en har satt seg mange større mål kan man gjerne dele dette opp i flere lister, en med hovedmålet og en med de mindre del-målene som en jobber mot litt og litt

Unngå stress i julen

Det er ikke et ukjent fenomen at mange blir i overkant stresset i løpet av juletider. For noen virker det som om det ikke er til å unngå etterhvert som julen nærmer seg hvert år. Selv om mange gleder seg og kun ser på julen som en hyggelig og koselig tid, er det dessverre mange som kun blir slitne og stresset. Heldigvis finnes det noen tips der ute for de som har det sånn.

julestress unngå

Hvordan unngå julestress

En ting som mange synes fungerer utrolig bra er det å lage lister, dette fjerner litt av stresset da alt blir bedre planlagt og oversiktelig. I tiden før jul kan man derfor lage en liste over alt som skal gjøres og dermed få oversikt over ting som kan gjøres i forkant eller om det er noe en kan få hjelp til. Samtidig må en huske å få inn tid hvor det kun handler om avslapping og kos, eventuelt kan man belønne seg selv med noe for hver punkt som bli fullført.

Noe som mange dessverre vil slite med er dette med perfeksjonisme. Mange føler at absolutt alt må være helt perfekt før jul. Dersom man får gjester øker dette behovet enda mer. Det er derimot absolutt ingen problem dersom man ikke får tørket støv i hvert hjørne før julen, resten kan vente til julen er over. Samtidig må man også være åpen for forandringer i planene, det er nemlig ikke alltid går etter planen, spesielt dersom det er barn med i bildet.

To siste ting er søvn og det å klare å si nei. Det finnes nemlig andre der ute som kan være med på å planlegge en julefest, ikke bare deg. Så behøver man heller ikke kjøpe julegaver til absolutt alle som man kun møter en gang i året. Til sist er det viktig å få inn den søvnen man behøver, for julenissen dukker heller ikke opp før en har sovnet.