Hvordan få mer gjort?

Det er mye en kan gjøre for å øke produktiviteten sin, enten det er i hverdagen dette må endres på eller i sammenheng med jobb. Det som er litt spennende er at det faktisk finnes en ganske enkel oppskrift på det hele. Dette er snakk om et rituale som en skal utføre i 7 dager i strekk og deretter kan man selv se om det har fungert for dine egne behov.

Ingredienser for å lykkes


Det er et par ting en behøver å vite før dette prosjektet skal settes i gang.

– Ingen skjermer eller radio etter kl.21:00.
– Ingen nyheter eller radio helt på begynnelsen av dagen.
– Du må ville dette 7 dager i strekk.
– Ingen telefoner på begynnelsen av dagen.
– Rett før leggetid, ha en notatblokk for å notere ned irriterende tanker.

Når dette er klart kan det hele settes i gang og på slutten av dette vil man forhåpentligvis ha nådd noen mål. Dette er ting som at pust, meditasjon og bevegelse av kroppen er nødvendig for å sette i gang systemet. Å stenge ute galskapen fra andre sine liv en stund vil gjøre dine egne valg enklere. Hvile vil gi deg ekstra viljestyrke og mer kraft til hverdagen.

Forberedelser for dagene

Det første du gjør når du våkner er å ta de første fem eller ti minuttene til å bare puste dypt, uansett om dette skjer på soverommet, badet eller et annet sted. Deretter kan man få i seg en frokost innen den første halvtimen fra en våknet og dersom det er tid til det, få til en treningsøkt eller spasertur på 15 til 20 minutter.

Det å notere ned det en ønsker å få utført i løpet av en dag er også utrolig hjelpsomt, noter gjerne ned de tre viktigste oppgavene. Om din epost må sjekkes så kan du kun benytte tre minutter på å sjekke dette og håndtere kun eposter som haster. Deretter er det bare å komme seg på jobb eller i gang med arbeidet. Resten av dagen er opp til deg å komme gjennom.

Når kvelden nærmer seg kan du kl.21:00 ha et glass melk, mandelmelk eller vann og en liten snack som en håndfull med nøtter. Leggetid bør ikke være senere enn kl.10 på kvelden og alarmen for neste dag settes til kl.06:00 uten mulighet for slumring. Et siste viktig punkt er å ikke røre tv, radio, telefon eller laptop etter leggetiden.