Hva du bør spise før og etter trening

kosthold trening

Å starte et ytt og bedre liv kan føre med seg en rekke ulike spørsmål, noe som kan være om både kosthold, trening eller noe helt annet. Idag skal vi derimot fokusere på det som mange lurer på når det kommer til både kosthold og trening. Vi kommer nemlig med tips om hva som er lurt å spise både før og etter en treningsøkt i tillegg til når en egentlig bør spise.

Viktig å tenke på matinntaket både før og etter trening

En ting skal være sikkert, det kjennes som regel alltid mye bedre ut å ha noe i magen når en skal på et treningssenter eller ut på tur. Det vi skal gi noen svar på er hva en bør ha i magen før og etter en runde med trening, noe som varierer ut fra når og en har spist sist og når og hva en skal spise neste gang. Det som er en fin regel å huske på er å spise noe mellom en og to timer før en treningsøkt, dette sørger for at maten har tid til å synke og ikke sitter igjen i halsen. Mat som inneholder mye fett vil ta lenger tid å fordøye og en kan føle seg både slapp og tung i magen og kroppen. Dette kommer av at fordøyelsen jobber hardere med maten enn om det hadde vært et lett måltid.

Det er utrolig viktig å lytte til sin egen kropp før en benytter seg av råd fra andre, for det er ingen som kjenner kroppen sin bedre enn seg selv. Dette gjelder både trening, hva som bør spises og hva som fungerer best. Uansett hva slags tips og råd en leser og får vil disse alltid være basert på andre personer sine erfaringer. Slike råd er selvsagt flott å bruke som inspirasjon og kan lede deg til å finne ut av hva som passer best for deg.

kosthold trening restitusjon

Før trening: Spis smart og ikke store mengder

Det som er viktig å fylle opp kroppen med før en treningsøkt er karbohydrater og proteiner. Samtidig er det viktig å sørge for at mengdene ikke blir for store da man vil unngå å bli for mett og dermed slapp. Mange ender opp med å tro at matvaner omkring trening må være komplisert, men det er absolutt ikke tilfellet. En mulighet er å spise noen grove brødskiver med proteinrikt pålegg i tillegg til frukt, det er også en god ide å spise lomper. Litt havregrøt eller cottage cheese med bær eller frukt er også et bra måltid før trening.

Det er også mange som synes det er enklere å spise noen saltede nøtter, tørket frukt eller en energibar om en er på farten før trening. De som skal ut på en lenger løpetur bør også sørge for å fylle opp kroppen med nok karbohydrater slik at energinivået er høyt nok til å klare hele turen.

kosthold

Etter trening: Karbohydrater, væske og protein

Faktisk er det mulig å gå ut fra de samme reglene etter trening, her er det derimot også viktig å fylle på med karbohydrater samt protein. Å fylle på med væske er også utrolig viktig for å unngå å bli dehydrert etter å ha mistet mye kroppsvæske gjennom svette. Både melk og sjokolademelk er kjent som den perfekte restitusjonsdrikken. Et godt alternativ er å spise en yoghurt sammen med en kornblanding eller en grøt. Igjen kan en også velge enkle alternativ som grove brødskiver eller knekkebrød med et proteinrikt pålegg på toppen.

Mengden med mat vil være avhengig av hvor stort måltidet var før treningsøkten og vil også være veldig individuelt. Det er heller ikke nødvendig for folkt flest å spise noe innen 10 minutter etter endt treningsøkt for at det skal gi noen effekt, om en middag skal spises kort tid etter trening vil det være nok.