Tilbakeslag – hvordan komme videre

Hos BeBetter har vi et uttalt fokus på motivasjon og suksess. Og vi vil gjerne hjelpe andre skape sin egen suksess og finne sin indre motivasjon. Men av og til går jo ikke ting som planlagt, man får et tilbakeslag – karrieremessig eller på hjemmebane, og alle vil tidvis i livet føle det som om de har feilet på en eller annen måte. Og det er få ting som føles verre enn følelsen av å ha sviktet i noe som er viktig for en. Så hvordan kommer man tilbake, bedre, sterkere og klar for nye utfordringer etter noe sånt?

yes you can motivational clouds

Først og fremst må man rett og slett ta seg litt tid til å tenke på noe helt annet enn det som eventuelt har gått galt. Selv om det kan være vanskelig å se forbi det man selv anser som feilskjær og tabber – se på hva som faktisk har blitt oppnådd og hva som var bra i den prosessen man har vært gjennom. Om den nye forretningsideen endte opp uten suksess, se på hva som er lært. Hvilke erfaringer og nye triks i bransjen har man fått med seg? Er det mulig å peke på hva eller hvor i prosessen det feilet? Hvilke kontakter har man knyttet som kan være nyttige senere?  Ta notater for å hjelpe sortere den interne dialogen. For når man føler at man befinner seg i en emosjonell, profesjonell eller mental krise så kan den negative tankekverna fort ta over, og akkurat der og da kan det være vanskelig å få ‘tak i’ tankene, rett og slett fordi det er for mange på en gang.  Notater, nøkkelord og fraser som motiverer vil være til nytte når man kommer til det punktet hvor man har fått noe avstand og ser det store bildet.

Ta en pause!    pauseknapp

Punkt nummer to må være nettopp det, trykk på pauseknappen… Man ser ikke det fulle og hele bildet når man står midt oppe i en situasjon. Om man klarer innse at det vil ta noe tid å få ting på en armlengdes avstand så har man allerede kommet langt. Bruk denne tiden på ting som gir deg glede. Opplev noe nytt, se steder du ikke har sett før. Og man behøver ikke dra på ferier i fjerntliggende strøk for å oppnå dette, en fottur i fjellet med telt, biltur langs kysten eller en tur i byparken. Alt dette vil kunne gi nye impulser og oppleve noe utenfor det hverdagslige. Har man lenge tenkt å besøke tante Gudrun på Fagernes, klippe hekken, lese ferdig den boken man begynte på for månedsvis siden, eller rydde kjelleren – bruk denne første tiden på disse tingene. Ved å fullføre andre utsatte oppgaver vil man øke sin selvtillit og motivasjon, og tante Gudrun blir også sikkert glad for et besøk. Noen behøver en lengre pause på noen måneder, mens andre er klare for nye utfordringer og prosjekter i løpet av et par uker. Det er ingen fasit på hvor lang tid man behøver. Det viktige er å stoppe opp og gjøre noe annet i en periode. Noen vil ha godt av å ta en midlertidig stilling i en helt annen bransje og prøve noe helt nytt. Andre foretrekker å fokusere i samme spor men med friske øyne.

Utøv dine lidenskaper
hobbies

Hobbyer og aktiviteter som har kommet i andre rekke tas frem igjen. Det være seg baking av cupcakes, fjellklatring, maling, trompet-spilling eller fallskjermhopping. Selv om det kanskje er årevis siden sist man hadde tid, gjør det igjen og se om gleden fremdeles er der. Akkurat som med de utsatte og glemte oppgavene man gjennomfører så er dette med på å bygge opp lagrene med positivitet,  kreativitet og energi. Man vil behøve disse lagrene når man skal i gang igjen med nye prosjekter. Og ikke vær redd for å prøve igjen, det er i motgang at det går fremover og hvor man kan lære mest. Kanskje finner du nye muligheter og inspirasjon til nye prosjekter som er knyttet til hobby eller lidenskap.

Sett nye mål

veien videreNår man så er klar for nye utfordringer gjelder det å sette nye mål, ikke bare de store målene – men målbare del-mål som underveis kan gi økt mestringsfølelse og er noe man kan bruke for å belønne seg selv underveis. Og sett nye mål, ikke gjenbruk de gamle fra tidligere prosjekter. Det er utrolig viktig å anerkjenne det man gjør bra, og belønne seg selv. Det er selvsagt godt med eksterne tilbakemeldinger og komplimenter, belønning og forfremmelser fra andre, men din interne dialog og det å belønne deg selv er like så viktig. Klapp deg selv på skulderen når du ser du gjør noe bra og sett små belønninger i forbindelse med dine del-mål.